Overslaan en naar de inhoud gaan
Fase 1: Oriëntatie & Initiatie

Innovatie analyse DGAM Skills in de infrasector (rapport ISSO ism Fieldlab CAMINO)

Ruben Ogink
Ruben Ogink • 19 september 2024
Kennisproduct in groep Datagedreven Assetmanagement
Zichtbaarheid Openbaar
0 comments

Innovatie analyse DGAM skills in de infrasector (CONCEPTVERSIE)
(Onderzoek uitgevoerd door ISSO kennisinstituut en Fieldlab CAMINO)

Een leven lang ontwikkelen is een cruciale factor voor het actueel houden van de kennis van medewerkers in de infrasector, nu en in de toekomst. Alleen dan kan de sector opgaves die op haar afkomen naar behoren invullen. Het actueel houden van kennis en vaardigheden vereist dat bijscholing van goede kwaliteit is en aansluit bij de huidige en opkomende technologieën die toegepast worden in de sector.

 

A person and person wearing hard hats and holding papers</p>
<p>Description automatically generated

Afb. 1.1. Visualisatie van cruciale factoren voor het actueel houden van kennis van medewerkers in de technieksector.

 

In het afgelopen decennium hebben we voor diverse duurzame technieken gezien hoe proactieve en anticyclische ontwikkeling van bijscholing vakmensen ondersteunt in de ontwikkeling van vakbekwaamheid. Ook zien we dat snelle opschaling van bijscholing mede hierdoor mogelijk wordt gemaakt. Om proactief en anticyclisch te werken aan de ontwikkeling van bijscholingsaanbod is goed zicht op de nabije toekomst en het al beschikbare bijscholingsaanbod nodig.

 

Doel van de Innovatie Analyse voor de infrasector is inzicht geven in de huidige en opkomende technologieën, (sociale) innovaties en kerntaken, de relatie tussen technologieën en soft skills (met name de transversale[1] competenties), het huidige bijscholingsaanbod en de match ertussen. Het resultaat geeft inzicht in welke bijscholing nog ontbreekt en het verwachte ontwikkeltempo van opkomende technieken en innovaties en is daarmee een agenda en prioritering voor de ontwikkeling van bijscholing in de komende jaren. 

 

IST vs SOLL

Afb. 1.2. Onderzoeksgebieden rapport

Na presentatie en bespreking in diverse validatiesessies worden de resultaten voor korte en middellange termijn voorzien van een kwalitatieve duiding. Dit om naast de cijfermatige ranking inzicht te geven in mogelijke oplossingen voor een mismatch tussen de opkomende vraag en het bestaande bijscholingsaanbod. 

 

Leeswijzer

  • Hoofdstuk 2 van dit rapport beschrijft hoe het updateproces heeft plaatsgevonden. 
  • Hoofdstuk 3 geeft de onderzoeksresultaten weer, gericht op de korte, middellange en lange termijn.
  • Hoofdstuk 4 beschrijft het validatieproces.
  • Hoofdstuk 5 en 6 bevatten conclusies en aanbevelingen.

De onderliggende methodiek voor het inventariseren en analyseren wordt toegelicht in bijlage A. 

Alle innovaties in het rapport staan toegelicht in bijlage B. 

 

In een separate Excel-spreadsheet is de methode in de praktijk gebracht en is de inventarisatie en analyse uitgevoerd voor ongeveer 30 relevante technologieën en ontwikkelingen. Om de Excel te kunnen begrijpen is het aangeraden de methodiek van bijlage A door te nemen.


 

[1]Transversale competenties zijn nodig om te kunnen samenwerken tussen verschillende sectoren, organisaties en/of overheden; ook wel genoemd een cross-sectorale aanpak van een multidisciplinair vraagstuk (bijvoorbeeld de energietransitie/digitalisering in de economie).

Bestanden

Laat als eerste een reactie achter


log in of registreer om te reageren.
Meer informatie nodig over dit kennisproduct? Stel gerust je vraag!
Ruben Ogink
World Class Maintenance
ro@worldclassmaintenance.com
Stuur mij een bericht

Eigenschappen

Doelgroep
RWS intern
Beherend aannemers (RWS)
Overige aannemers
Ingenieursbureaus
Overige infrabeheerders
Technologieleveranciers
Kennisinstellingen
Project
Fieldlab CAMINO
Labels
Skills
Trainingsaanbod
Vakkennis